Do otevření expozice Salonu vín 2025 zbývá
.

Vinaři formulovali desatero udržitelné konzumace vína. Má vést k lepšímu prožitku i péči o obor a krajinu

16. 7. 2024
zařazení: NVC

Mezinárodní sdružení Wine in Moderation, které vybízí k umírněné konzumaci vína a péči o vinařskou kulturu a krajinu, mělo svoje poslední setkání v Mikulově. Vzešlo z něj mimo jiné desatero doporučení, které má lidem připomínat, v čem je vinařství jedinečné a stojí za to ho chránit a hlavně jak se vyvarovat problémům spojeným s nadměrnou konzumací vína, proti které se sami producenti chtějí vymezit.

„Chceme, aby měli lidé na paměti, že k vínu nemají utíkat jako k léku na starosti. Víno je něco, co provází a má provázet hezké okamžiky a setkání s přáteli, něco, co podtrhuje jiné důležité a hodnotné chvíle života,“ zdůrazňuje Dagmar Fialová, ředitelka marketingu Národního vinařského centra, jež setkání v Česku organizovalo. Mimo doporučení ohledně konzumace se na něm mluvilo také o ochraně půdy a péči o vinohrad, důležité roli oboru pro místní ekonomiky a také o tom, jak zajistit předání tohoto řemesla a umění v jednom dalším generacím.

Výstupem setkání je desatero, ve kterém by měl najít vodítko v různých situacích každý milovník vína. Odráží se v něm všechna témata spojená s vinařskou kulturou – apel na kvalitu místo kvantity a také potřeba starání se o krajinu a půdu, kterou mají vinaři vtělenou v DNA.

Mezinárodní sdružení vinařských osobností z 15 zemí světa fungující pod názvem Wine in Moderation má v Česku podobu kampaně Víno zodpovědně. Stejně jako jinde i v tuzemsku dochází k produkci vín s různou kvalitou a sdružení usiluje o to, aby jeho milovníci sahali po těch nejkvalitnějších – při jejich tvorbě totiž výrobci nejvíc kladou důraz na šetrné zpracování, úctu k půdě a perfektní řemeslný výsledek.  
 

Desatero

1.    Dávejte přednost kvalitě před kvantitou.

2.    Najděte si svého oblíbeného vinaře, jehož přístupu věříte, svojí konzumací ho podpořte.

3.    Víno má rádo společnost. Otevřete si ho ideálně s přáteli a blízkými.

4.    Víno je skvělý doprovod jídla, vychutnávejte si je společně a vždy i s vodou.

5.    Mějte hranice. Ženám se denně doporučují 2 jednotky vína, mužům 3, což odpovídá 2 a 3 dcl.

6.    Snažte se nepřesahovat víc než 4 nápojové jednotky za večer.

7.    Nikdy nepijte, pokud řídíte, nebo při těhotenství.

8.    Zajímejte se o to, jak vinař hospodaří a jak se stará o půdu.

9.    Dávejte přednost tuzemským vínům zblízka před těmi zahraničními. Kamionů už je na silnicím dost a takto vaše peníze podpoří místní ekonomiku.

10.  Pamatujte, že víno je tady pro radost a ne aby zahánělo problémy.

 
O programu Víno zodpovědně
Víno zodpovědně (angl. Wine in Moderation) je mezinárodním programem, který od roku 2008 aktivně podporuje rozvoj vína jako kulturního bohatství a jeho střídmou konzumaci. Česká republika se stala jednou z 15 členských zemí v roce 2023 a funkci národního koordinátora zastává Národní vinařské centrum. Tuzemským středobodem kampaně je web www.vinozdopovedne.cz, na kterém milovníci vína a vinaři naleznou vše potřebné o zodpovědné konzumaci vína, včetně aktuálních vědeckých poznatků.

 

Soubory ke stažení

Fotogalerie ke článku

Generální partner

partner logo

Hlavní partneři

partner logo partner logo
partner logo
partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Oficiální voda

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner