Do otevření expozice Salonu vín 2025 zbývá
.

Salon vín – národní soutěž vín ČR vstupuje do 21. ročníku opět s rekordem

17. 9. 2020
zařazení: NVC

Ve Valticích vrcholí přípravy hodnocení 21. ročníku Salonu vín – národní soutěže vín, nejvyšší a největší soutěže vín v České republice. Nyní probíhá sběr vín do prvního kola, kterých je rekordních 1546.

První kolo hodnocení proběhne od 5. do 9. října 2020 v centru Excelence ve Valticích a do finálového kola hodnocení z něj postoupí 400 nejlepších vzorků. Druhé finálové kolo pak proběhne na konci listopadu rovněž ve Valticích a určí Šampiona, tedy nejlepší víno České republiky pro rok 2021, vítěze jednotlivých kategorií, nejlepší kolekci, vítěze zlatých medailí, tedy nejlepších sto vín do degustační expozice Salon vín, a držitele stříbrných medailí (vína, která postoupila do druhého kola hodnocení a získala min. 84 bodů). Celkový počet udělených medailí je limitován na max. 30 % z počtu vín, přihlášených do prvního kola.

Rekordní 21. ročník

„Za 21 let své existence se stal Salon vín etalonem kvality jak prezentovaných vín, tak unikátního systému jejich hodnocení. Zatímco v prvních ročnících soutěže se počet návštěvníků Salonu vín, tedy absolventů některého z degustačních programů, pohyboval do 5 tisíc, aktuálně se celoroční návštěvnost blíží 23 tisícům. Podobné je to i u zájmu vinařů o soutěž. V prvních letech komise vybíraly z 300 až 400 nominovaných vín, letos jejich počet přesáhnul 1500,“ sdělil Ing. Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra a pořadatel soutěže a dodal: „V letošním roce se na návštěvnosti expozice Salonu vín samozřejmě projevila pandemie Covid-19. Od poloviny března do poloviny května byl Salon vín uzavřen. Naopak léto bylo z hlediska návštěvnosti rekordní. Nyní probíhají degustace za zpřísněných hygienických podmínek. Návštěvnost je dobrá, i když se samozřejmě projevuje pokles návštěvníků ze zahraničí.“ Soutěž se v průběhu let vyvíjela, až se ustálila na trojkolovém systému hodnocení. První fáze hodnocení probíhá obvykle od června do srpna v jednotlivých moravských vinařských podoblastech (Znojemská, Mikulovská, Velkopavlovická, Slovácká) a ve vinařské oblasti Čechy. Jde o nominační kola Národní soutěže vín, tedy prvního stupně naší největší a nejvyšší soutěže vín. Následuje, právě připravované, 1. už celostátní kolo Salonu vín – národní soutěže a celá soutěž vyvrcholí 2. finálovým kolem a výběrem absolutních vítězů. Budoucí Šampion a každý držitel titulu Zlatá medaile Salon vín 2021 tak musí postupně projít třemi koly profesionálního hodnocení držiteli mezinárodních degustačních zkoušek dle evropských ISO norem, což zaručuje objektivitu a vysokou úroveň celé soutěže. I díky tomu je Salon vín – národní soutěž vín výkladní skříní českého a moravského vinařství a titul Šampiona je nejvyšší dosažitelnou metou pro víno v České republice. Prestižní ocenění zlatými a stříbrnými medailemi Salonu vín – národní soutěže vín jsou pak nezpochybnitelnou garancí nejvyšší možné kvality vín. Na vlastní soutěž navazuje od února následujícího roku Salon vín coby celoroční degustační expozice nejlepších sta vín. Zde je možné prostřednictvím několika typů degustačních programů, včetně tzv. „volné degustace“, programů řízených sommelierem a individuální degustace z prezentačního automatu, ochutnat nejlepší vína pro daný rok.

Nominace do 1. kola

Pro postup do 1. kola Salonu vín – národní soutěže vín, tedy už celostátního kola soutěže, musí jednotlivé kategorie vín dosáhnout určitého počtu bodů v základních podoblastních soutěžích, tedy: • Kategorie A, D, E, G (vína bílá suchá a polosuchá, vína růžová a klarety, vína červená suchá a polosuchá, šumivá vína) – 80 bodů a více • Kategorie B a F (vína bílá polosladká a vína červená polosladká) – 82 bodů a více • Kategorie C (vína sladká) – 84 bodů a více

Složení Salonu vín

Ocenění zlatou medailí Salonu vín ČR získá ve druhém kole 100 vín podle těchto kritérií: • 1. 80 vín celkem v kategoriích vín bílých a červených suchých a polosuchých, která budou dále vybrána podle plochy vinic v jednotlivých vinařských podoblastech (oblasti), a to: a. 3 nejlépe hodnocená vína z vinařské oblasti Čechy b. 14 nejlépe hodnocených vín z vinařské podoblasti Znojemské c. 22 nejlépe hodnocených vín z vinařské podoblasti Mikulovské d. 21 nejlépe hodnocených vín z vinařské podoblasti Velkopavlovické e. 20 nejlépe hodnocených vín z vinařské podoblasti Slovácké • 11 nejvýše hodnocených vín v kategoriích bílých a červených polosladkých • 5 nejvýše hodnocených vín v kategorii vín sladkých • 2 nejvýše hodnocená vína v kategorii růžových vín a klaretů • 2 nejvýše hodnocená vína v kategorii sektů

Termíny (plán)

• 5.-9. 10. 2020 – hodnocení prvního kola Salonu vín – NSV 2021 / Centrum Excelence

• 24.-26. 11. 2020 – hodnocení druhého kola Salonu vín – NSV 2021 / Centrum Excelence

• Přelom leden/únor 2021 – slavnostní předání diplomů a otevření nového ročníku expozice Salonu vín (bude upřesněno)

Tisková zpráva. Kontakt pro média: Ing. Pavel Krška, ředitel Národního vinařského centra E-mail: pavel.krska@vinarskecentrum.cz Tel. 519 352 072, 721 414 575 Jiří Bažant, Omnimedia s.r.o. E-mail: j.bazant@omnimedia.cz Tel.: 606 282 673

Fotogalerie ke článku

Generální partner

partner logo

Hlavní partneři

partner logo partner logo
partner logo
partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Oficiální voda

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner

partner logo

Mediální partner